Continuous learning | Het belang van bijscholing in ICT

Continuous learning | Het belang van bijscholing in ICT
Het cv of vaardigheidsniveau van een werknemer voldoet niet altijd aan de eisen van een werkgever. Continuous learning is de effectiefste manier om kennis, skills en competenties op peil te brengen of houden. Wat houdt dit begrip precies in, wiens verantwoordelijkheid is het en welke vormen van bijscholing zijn er binnen ICT?
Continuous learning wordt gedefinieerd door de inspanningen die een werknemer dagelijks levert om kennis te vergroten. Bijvoorbeeld:
  • Om hulp vragen als iets niet duidelijk is.
  • Leren van ervaren collega's.
  • Nieuwe, alternatieve methoden en manieren van werken onderzoeken.
  • Opgedane kennis in de praktijk brengen.
  • Een (online) opleiding, ICT training of seminar volgen, ook buiten werktijd.

Waarom is bijscholen in ICT zo belangrijk?

Continuous learning bereidt ICT'ers voor op (onverwachte) veranderingen in zowel het professionele als persoonlijke leven. Het stimuleert het geloof in eigen kunnen, ICT'ers komen eerder uit hun comfortzone.

Bijscholing levert daarnaast nieuwe perspectieven en inzichten op. Hoe meer werknemers leren, hoe beter zij situaties van meerdere kanten kunnen belichten. Diepere kennis leidt tot innovatieve oplossingen voor problemen en draagt bij aan een betere bedrijfsresultaten.

Wiens verantwoordelijkheid is het?

De primaire verantwoordelijkheid voor bijscholing ligt bij de werknemer zelf. Goede ICT'ers zijn intrinsiek gemotiveerd en nieuwsgierig. Toch zullen zelfs proactieve medewerkers vertrekken als zij alles moeten betalen.

Verstandige bedrijven investeren in het behouden en ontwikkelen van het ICT-talent dat zij al in huis hebben. Zij bieden trainingen en cursussen aan zodat (nieuwe) medewerkers kunnen anticiperen op veranderende behoeften van de organisatie. Continuous learning houdt werknemers geïnteresseerd en betrokken. Bovendien is nieuw personeel inhuren, zoals developers, meestal duurder.

Hoe blijf je als ICT'er bij?

Welke leervorm is het effectiefst? Online, met behulp van boeken of in klassikale lessen? Hoe houd je de kennis het beste up-to-date?

Houd een scherp oog op relevante ontwikkelingen
Dat is het belangrijkst. Communiceer met je netwerk en herken welke kennis en vaardigheden het meest tellen. Moet een werknemer zelf betalen voor een cursus, of is er trainingsbudget?

Training-on-the-job
Deze vorm van leren komt uiteraard het meest voor in IT, volgens velen de beste manier omdat kennis daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht. Dat is bij een ICT cursus of training niet altijd zeker. Praktische kennis en vaardigheden kunnen ook bij zusterbedrijven worden aangeleerd als dat niet mogelijk is binnen de eigen organisatie. Toegegeven, werkgever en werknemer moeten het beiden een goed idee vinden, het erover eens zijn. Maar het is een uitstekende manier om kennis te verbreden en in de praktijk toe te passen.
0381ce82e07baae172627d91295662397a3a14f96fd12f9a.jpg
Cursussen
Er is een grote diversiteit aan online ICT cursussen. Vaak gratis, maar er worden wel accreditaties voor afgegeven. Dit is tevens ideaal voor omscholers. Voorbeelden:
  • Alison
  • Codecademy
  • Coursera
  • edX
  • Harvard
  • ICT trainingen
  • Microsoft Virtual Academy
  • MIT OpenCourseWare
  • OEDb
  • Udemy
  • VMware Education

Trainingen
Een goede optie als meerdere werknemers opgeleid moeten worden. Ook met het oog op kosten. Trainingen zijn vaak onderverdeeld in modules en aanpasbaar aan specifieke eisen en behoeften. Op zowel inhoud als tijdsduur.

Evenementen
Bezoek evenementen en vergaar kennis over de laatste trends, tools en mogelijkheden in het vakgebied. Zijn je werknemers up-to-date, of is bijscholing in ICT noodzakelijk?
Geschreven door
Michiel van der Avoird
Redacteur & ICT arbeidsmarktspecialist @ ICTerGezocht.nl
Meer leren?
Ga door met lezen

Wat is STEM?

STEM staat voor Science, Technology, Engineering & Mathematics. Als je geïnteresseerd bent in ICT, zal het acroniem je al bekend zijn.
Michiel van der Avoird 30 nov 2020

ICT-opleiding mbo-niveau 2, 3, of 4: wat is het verschil?

Wat zijn de verschillen tussen de ICT-opleidingen mbo-niveau 2, 3, en 4? Wat vragen werkgevers in vacatures? Welke studierichtingen zijn er?
Michiel van der Avoird 29 mrt 2020

Waarom een ICT traineeship een heel goed idee is

Tijdens een ICT traineeship combineer je werk en opleiding. Je verdient een inkomen, kunt erkende kwalificaties behalen en je toekomstige werkgever c....
Michiel van der Avoird 20 jun 2019

Gebrek aan hoogopgeleide ICT-studenten brengt bedrijven in de problemen

Het tekort aan ICT-studenten loopt verder op. Bedrijven en het UWV luiden de noodklok. De problemen beginnen al in het voortgezet onderwijs.
Nicole Haring 6 jun 2017

De Design Thinking Methode uitgelegd

Design Thinking is een klantgerichte en iteratieve methode voor het oplossen van complexe problemen en ontwikkelen van nieuwe ideeën.
Michiel van der Avoird 2 mrt 2021

Cloud Computing | IaaS, PaaS, SaaS: betekenis & verschillen

We definiëren de acroniemen IaaS, PaaS en SaaS, geven voorbeelden en wijzen je op de verschillen tussen deze drie vormen van cloud computing.
Michiel van der Avoird 26 jan 2021
 
check